fredag den 21. oktober 2011

Fødselsdag i Legoland

Jeg elsker de små hvin af forventningens glæde, der kommer fra bagsædet, når vi nærmer os Billund, og pigerne får øje på de store legoklodser i vejkanten :o) Vi har været i Legoland flere gange årligt siden Sofie var to år, og det er stadig det samme hver gang. Tingene der skal prøves er blevet nogle andre nu; det er ikke meget tid vi tilbringer i Duploland længere...

Grunden til vi kørte i Legoland i denne kolde tid var, at Sofies store ønske til sin første runde fødselsdag var, at få en overnatning på Hotel Legoland, og helst i prinsesseværelset, hvor vi også var for 5 år siden med en næsten nyfødt Maja.

Med sæsonpas i baglommen er værelsespriserne jo nogenlunde overkommelige. Det er så kun mig, der har sæsonpas, da man jo næsten altid kan få gratis børnebilletter smidt i nakken udenfor sæsonen ;o)

Vi kørte derop onsdag morgen, og så ikke mindre end 3 regnbuer på vores vej. Pigerne var utålmodige, men der blev lagt en dæmper på, da vi lige ved ankomst blev overskyllet af en kæmpe byge. Godt nok havde vi regntøjet på og søgte ly, men det var da lidt øv.

Køerne var heldigvis ikke så lange, så man kunne prøve den samme ting flere gange. Vi fik set Scooby-Doo's uhyggelige Halloween-show og hilst på hunden bagefter.

Maja fik sin højtønskede candyfloss og midt i det hele trak det igen op til uvejr.

Vi nåede at søge ly før himlen igen åbnede sig og kastede med hagl! Jorden blev klædt i hvidt! Vi var også begyndt at fryse, og nu gik i hvert fald vi voksne og ventede på at klokken skulle blive 15, så vi kunne inspicere vores værelse og få varmen igen.

Da vi ankom til værelset var det med små legogaver på børnenes puder og en stor og lille gave på sengen til Sofie. Det var godt nok svært ikke at måtte åbne dem før dagen efter :o)

Pigerne fik efterset alle kroge af værelset, bygget de små legoting og set på alle konkurrence-papirerne. Og så gik vi på jagt på hotellet. Der var en bogstavjagt, hvor man skulle finde pyntede græskarhoveder i receptionsområdet, og så var der én hvor man skulle finde skilte rundt om på hotellet. Vi fandt ikke alle, men gættede os til det sidste bogstav og fandt skatten :o)

Og så var det tid til aftensmad indtaget i Family Buffet, hvor man kan få de lækreste pommes fritter formet som legoklodser.

Det er længe siden jeg har set Sofie spise meget, altså ikke kun fritter, men alt det andet fra børnebuffeten og 2 softice oveni :o) Efter maden tog vi på shopping.

Da vi gik tilbage til hotellet var det blevet mørkt og de små lys var blevet tændt i Miniland og i træernes toppe, det var så smukt.

Vi gik lidt mere rundt på hotellet og børnene fik bygget deres bidrag til byggekonkurrencen.

Det var så småt ved at være sengetid, så vi vendte tilbage til vores værelse, hvor pigerne så en film og blev puttet. Vi voksne var også pænt trætte :o)

På fødselsdagsmorgenen var jeg tidlig vågen, og tænkte, at jeg kunne nå et bad før Sofie vågnede - men pludselig stod hun dér i badeværelset og var ked af, at hun ikke var blevet vækket med fødselsdagssang :o/ Dét var jeg nu også lidt ærgerlig over...I stedet tog hun også et bad, fik tøj på, og så sang jeg fødselsdagssang for hende og fik på den måde vækket Maja på en nænsom måde også ;o) Hun havde bestemt ikke fået den søvn, hun skulle have, og det kom hele dagen desværre også til at bære præg af :o/

Der blev pakket gaver op og delt krammere ud. Af os fik hun et tro/håb/kærlighed guldvedhæng, af Maja en Littlest Pet Shop bil og af hotellet fik hun en stor Lego Creator brandbil/helikopter og en pink madkasse.

Efter morgenmaden skulle vi lige en tur forbi receptionen for at se, om pigerne havde vundet en konkurrence. Og sørme om ikke Maja var heldig og vinde den ene bogstavjagt!! Så hun kom også hjem med gaver fra Legoland: en pink madkasse og et spil.

Da vi senere havde pakket, forladt hotellet og var gået mod indgangen af Legoland, måtte vi måbende konstatere, at torsdag var en større feriedag end onsdag ;o)

Køerne ved billetlugerne var laaaaange, og vi kunne ikke overskue at bruge så meget tid i en kø. Så vi trissede over i Lalandia i stedet, hvor pigerne fik brugt en masse energi i Monky Tonky land. Og vi kunne sætte kryds ved endnu et af Sofies ønsker, der var blevet opfyldt :o)

Da vi vendte tilbage til Legoland var køerne ved billetlugen rykket indefor til køer ved karusellerne i stedet. Efter kort tid valgte vi at dele os, da Sofie gerne ville prøve nogle af de ting, som Maja stadig er for lille til (og som jeg ikke tør ;o)), og Maja ville helst i Duploland. Maja var alligevel i et horribelt humør pga. søvnmanglen...

Så Sofie havde et par hyggelige timer med sin far, hvor de dog måtte stå i kø i laaang tid.

Kl. 16.30 mødtes vi til 4D film i biffen, og bagefter fik pigerne lov at vælge en sidste ting at prøve, og så gik turen hjemad.
Puha, hvor var vores fødder ømme :o)

På vej hjemad sov Maja det meste af vejen, og Sofie fortalte, at det havde været den bedste fødselsdag i hele verden!